[email protected]

Living Systems Coaching BVBA

BE 0819.355.535

Privacy Policy

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
Logo progression designers.png

Ondernemers in de Zorgsector

March 3, 2011

Een tijdje geleden schreef ik een blogbericht "Hoe creëer je een context voor parels?" Dat deed ik naar aanleiding van een aantal discover-interviews (zie onder) die ik deed binnen Tragel Zorg, een zorginstelling in Zeeuw-Vlaanderen. Ik werd toen verrast door het bijzondere werk die begeleid(st)ers neerzetten met hun cliënten - mensen met een verstandelijke beperking. Neem de blog even door als je hem nog niet gelezen hebt ...

Bouwen aan de juiste context

Naargelang het soort groenten, planten, heesters of bloemen die je wilt kweken, kies je voor een bepaalde samenstelling van de grond. Dat is een logisch principe. Helaas zijn organisaties niet altijd ontworpen vanuit een dergelijke logica. Het leggen van de link tussen het organisatiemodel en het gewenste gedrag van medewerkers is dan ook een moeilijke taak van de directie. Het is nl. niet altijd makkelijk om het organisatiemodel ook echt in vraag te stellen als men plots merkt dat het gewenste gedrag van de medewerkers er toch niet echt uit blijkt te komen. In die zin zal je maar een orchidee zijn die moet proberen te bloeien in droge zandgrond ... .
 

 Immers, merk ik meer en meer dat de organisatie context - zowel de zachte (cultuur) als de harde (procedures, organigram, ...) kant - bepaalt welk gedrag mensen al dan niet zullen ontwikkelen binnen die context. De rol van managers is in die zin aan het evolueren van een sturende/controlerende rol naar een eerder faciliterende/ondersteunende rol: managers worden meer en meer contextbouwers.

De diepte in duiken

Een ontzettend belangrijke voorwaarde om een goede contextbouwer te kunnen zijn, is het door en door begrijpen van het werk dat de organisatie doet slagen in zijn opdracht. Vaak zijn bestuurders en directieleden te ver verwijderd van het werk om hun rol als contextbouwer goed te kunnen invullen. Regelmatige onderzoekende gesprekken met medewerkers en rondleidingen waarbij echt contact wordt gemaakt met de realiteit van de werkplek zijn in die zin onontbeerlijk om bij de kern van wat medewerkers doen te komen. Nieuwsgierig, geduldig en onderzoekend doorvragen zorgt er immers voor dat de kern van het werk zich aan je toont en pas dan kan je ook de juiste context neerzetten. Het feit dat bestuurders en directieleden dit - naast alle andere belangrijke taken en verantwoordelijkheden - deel laten uitmaken van hun dagelijks werk is een geschenk voor de goede werking van de organisatie.

Begeleiders als inspiratiebron voor teamleiders

Tijdens een nieuwe reeks discover-interviews ging ik verder op zoek naar de kern van het werk van de begeleid(st)ers van de dagbesteding bij Tragel Zorg. Meer en meer kijk ik met bewondering naar het werk dat deze begeleid(st)ers dagelijks neer zetten? De parallellen met gepassioneerde ondernemers zijn bijzonder. Ik zet even één en ander op een rijtje. Heel wat begeleid(st)ers zijn verantwoordelijk voor een bepaald aspect van de dagbesteding. Ik denk hierbij aan : keramiek, textiel, houtbewerking, kaarsen smelten, ... .  De cliënten kunnen zichzelf - ondanks hun verstandelijke beperking - op zo'n manier ontwikkelen. Meer zelfs, wat ze maken wordt ook echt verkocht in hun eigen winkeltje. Mocht het daarna gewoon in de prullenmand verdwijnen dan zou de drive van de cliënten meteen ook weer weg zijn. Ook voor hen is zingeving belangrijk! Een eerste belangrijke taak van de begeleid(st)er is dus het bedenken van zinvol werk dat binnen de mogelijkheden van de cliënten past. Vervolgens is het de kunst om het werk zodanig aan te passen, dat elke cliënt kan bijdragen afgestemd op zijn of haar specifieke mogelijkheden en beperkingen. Daar zijn de begeleid(st)ers ontzettend creatief in. In de textiel-groep bv. wordt er gekantklost. Voor een slechtziende cliënt zijn er klosjes met verschillend reliëf, voor een cliënt met een minder fijne motoriek zijn de klosjes net iets dikker gemaakt, voor de cliënt die slechts heel stapsgewijs kan werken is er een soort leesrooster gemaakt, ... . De drive van de begeleid(st)ers om hun cliënten stappen te laten zetten is bijzonder groot. Als hun cliënten vast lopen, gaan ze meteen op zoek naar oplossingen. De blog waar ik in het begin naar verwees is daar ook een mooi voorbeeld van. En er is meer ...

Elke begeleid(st)er heeft daarnaast ook nog een andere uitdaging. Zo was er één begeleider die op termijn met zijn mensen op de markt wou gaan staan. Zodanig dat ze ook echt zelf hun spulletjes zouden kunnen verkopen. Dat betekent dat hij nu eerst en vooral op zoek is naar leuke dingen om te maken die binnen de mogelijkheden van zijn cliënten passen. Eender waar hij komt, kijkt hij met die ogen rond. Vervolgens moet hij die ideeën vertalen tot werkbare stapjes en - zoals ik hierboven reeds beschreef - op zoek gaan naar manieren die afgestemd zijn op wat elke cliënt kan. En dan begeleid hij zijn cliënten stapsgewijs tot op het punt dat ze zelf kunnen meebouwen. Een ware inspiratiebron voor iedereen die met teams werkt ... de toewijding, de creativiteit, het doorzettingsvermogen, het geduld, ... het is pure Liefde. En dit combineren ze dan ook nog eens met alle andere zorgtaken die horen bij het werken met hun cliënten ...

Zo wordt het voor mij stap voor stap duidelijk welke potgrond deze orchideeën nodig hebben ...


Opmerking:

Discover-interviews zijn interviews waarbij je op zoek gaat naar positieve voorbeelden in de organisatie. Met die interviews probeer je inzicht te verwerven in wat nu precies de factoren zijn die dit mogelijk maken. Door vervolgens bewuster met die factoren om te gaan, maak je de weg vrij voor medewerkers om het goed te doen. Deze aanpak is ontstaan in de wereld van de Positieve Psychologie. Appreciative Inquiry en Solution Focused zijn disciplines die daar deel van uitmaken.

Geraadpleegde literatuur:

  • "The Future of Management" - Gary Hamel

  • "Influencer, The Power to Change Anything" - Kerry Patterson, Joseph Grenny e.a.

  • "The Workforce Scorecard, Managing Human Capital to Execute Strategy" - Mark A. Huselid, Brian E. Becker, Richard W. Beatty

  • "Leadership and the New Science, Discovering Order in a Chaotic World" - Margaret J. Wheatly

  • "Liberating the Corporate Soul" - Richard Barrett

  • "Good to great, Why Some Companies Make the Leap and Others Don't" - Jim Collins

Please reload

Please reload

Please reload

Archief
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square