[email protected]

Living Systems Coaching BVBA

BE 0819.355.535

Privacy Policy

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
Logo progression designers.png

Leren over Leren met jong-leren

June 19, 2011

Een klein jaar geleden schreef ik een blog over hoe ik via jongleren (gepaarde met het boek "Zen en de kunst van het jongleren") op een belemmerende overtuiging botste. Ik was niet bewust van die overtuiging terwijl ze wel impact had op mijn doen en laten. Joe Vitale schrijft in zijn boek "De Sleutel" het volgende over overtuigingen (zie schema) : "De behaalde resultaten zijn altijd in overeenstemming met onze (on)bewuste overtuigingen!" We hebben er dus alle belang bij om onze overtuigingen - zeker de onbewuste - naar boven te brengen.

Aan de slag met jongleren

Toen besliste ik om jongleren meer in te zetten in het werken met groepen. Het leek me een leuke afwisseling doorheen de dag. Nu, een jaar later toont de oogst van deze keuze zich. Ik zet die even op een rijtje :

  • Bij het aanleren van jongleren wordt je verplicht om iets wat je kan zonder nadenken terug in aanleerbare stukjes te kappen. Een vaardigheid kunnen en/of kunnen demonstreren maakt je immers noch geen teacher. In die zin hielp deze zoektocht me om te reflecteren bij dit aspect van mijn werk.

  • Initieel verplicht ik mezelf om veel input te verzamelen via boeken en opleidingen voor ik met iets nieuws aan de slag ga. Dat vind ik op zich een teken van professionaliteit, maar soms is het bij mij een veruitwendiging van mijn onzekerheid (zie de belemmerende overtuiging waarover ik het zonet had). Nu verplichtte ik mezelf om vooral aan de slag te gaan en te leren al doende. En al doende toonde zich wat ik nodig had om jongleren een goede plek te geven binnen mijn werk.

  • Tijdens het aanleren van jongleren toont de leerstijl van mensen zich quasi meteen. Sommige mensen blijven maar naar informatie vragen, anderen gaan gewoon aan de slag, sommige mensen maken zichzelf wijs dat ze dit nooit gaan kunnen, ...

  • Toen ik recent jongleren een plek gaf in een langerlopend leiderschapstraject, bleek het kantelpunt van de opleiding per toeval (?) samen te vallen met het moment waarop de meeste mensen het jongleren onder de knie kregen.

  • ...

En net daardoor heb ik beslist om jongleren verder mee te nemen in mijn werk. Meer zelfs, recent gaf ik tijdens de opening van Campus Kastanjehof een korte workshop jongleren en dat proefde echt naar meer. Ik kom dus graag af met mijn trommel beanbags ... en sowieso staat hij altijd in de koffer van mijn wagen.

In een notedop ...
 

 

Via jongleren, toont zich vaak hoe mensen zich gedragen op de rand van hun comfortzone en hoe mensen omgaan met uitdagingen. Hun leerstijl en belemmerende overtuigingen komen ook meestal naar boven. Ook of ze eerder een Growth of Fixed Mindset hebben (cfr. het werk van Carol Dweck). En hoe ze omgaan met "falen" ... want daar is geen gebrek aan tijdens het leren jongleren (= ballen op de grond). Zelfs hoe mensen omgaan met tussentijds succes toont zich. Zo zag ik recent iemand slagen in een oefening maar toch ontevreden zijn omdat ze meteen al dacht aan het feit dat ze de volgende stap nog niet onder de knie had. Stof genoeg om aan bod te laten komen in tijden waar verandering de enige constante is.

Please reload

Please reload

Please reload

Archief
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square