[email protected]

Living Systems Coaching BVBA

BE 0819.355.535

Privacy Policy

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
Logo progression designers.png

Manager en Sensitief?

April 10, 2012

 

Sinds enige tijd stelt men medewerkers een stuk centraler in organisaties. Dit betekent dat men meer oog heeft voor mens-gerichtheid bij de selectie, aanwerving, ontwikkeling en promotie van managers. Dat is prima en tegelijkertijd begint er me iets op te vallen. Mensen die meer relatiegericht zijn, zijn vaak ook kwetsbaarder. Door hun hoger empathisch vermogen pikken ze meer op dan mensen die minder relatiegericht zijn. Net daardoor worden ze vaak heel erg gewaardeerd door hun medewerkers. Toch kan dat mee-voelen ook zijn tol eisen.

 

De eerste tol die me opvalt bij meer empathische managers komt door het feit dat ze meer voelen. Zo ook de druk, spanning, stress, ... van o.a. hun medewerkers en entourage. En aan druk en spanning is er momenteel geen gebrek in de meeste organisaties. Vaak kunnen deze managers niet zo goed het onderscheid maken tussen hun eigen emoties, gevoelens en die van de andere(n) en/of de omgeving. Net hierdoor glijden deze managers makkelijker uit hun centrum. Als ze niet leren hoe ze zich op een correcte manier moeten verbinden (en begrenzen) met collega's, medewerkers, ... dan raken ze immers stap voor stap overprikkeld. Toch geloof ik dat we vooral meer van dit soort managers nodig hebben in organisaties. Ze zijn immers het meest vaardig in het vrijmaken van het talent van hun medewerkers. Leren omgaan met die gevoeligheid is in die zin cruciaal anders houden die managers het niet vol en dat zou jammer zijn.

 

Een tweede tol die me opvalt, is dat dergelijke managers makkelijker manipuleerbaar zijn waardoor ze vaker over hun emotionele, psychologische en/of fysieke grenzen gaan. Burn-out is daar een mogelijk - extreem - gevolg van.

 

Zo herken je of je makkelijk manipuleerbaar bent:

  • Je hebt de neiging om een People-Pleaser te zijn;

  • Je hebt de neiging afhankelijk te zijn van de goedkeuring en erkenning van anderen;

  • Je houdt niet van negatieve emoties, spanning en conflicten;

  • Je vindt het niet zo makkelijk om "neen" te zeggen;

  • Je hebt een minder goed ontwikkeld "Zelf" waardoor je niet altijd even goed weet waar je identiteit start en stopt, wiens behoefte je voelt en vervult en welke waarden er voor jou echt belangrijk zijn;

  • Je hebt de neiging om te twijfelen aan je eigen oordeel waardoor je zelfsturing niet altijd even optimaal is;

  • Je hebt de neiging om te geloven dat je levensloop eerder bepaald wordt door anderen en de omstandigheden dan door jezelf.

Als je meerdere van die 7 kenmerken herkent bij jezelf, weet dan dat mensen die goed zijn in (on)bewust manipuleren je van heel ver herkennen. Dat kan zowel over collega's, kennissen, leidinggevenden, familieleden, klanten, ... gaan. En voor je het weet bepaalt iemand anders jouw agenda zonder dat je het door hebt. Als je die 7 kenmerken overloopt dan lijken dit misschien zware eigenschappen, maar vergis je niet. Sluwe "manipulatoren" hebben snel door via welk "knopje" ze je verder krijgen dan jij zelf wil.

 

Ben je manager en eerder sensitief, dan is het leren begrenzen een belangrijke vaardigheid enerzijds en anderzijds is het goed om bewust te leren voelen wanneer iemand je over je grenzen probeert te verleiden. Deze survival-kit zal je helpen om op lange termijn, met plezier te kunnen genieten van het werken met mensen.

Meer lezen:

  • "Hoog sensitieve personen. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt" van Elaine Aron

  • "Who's Pulling Your Strings? How to Break the Cycle of Manipulation and Regain Control of Your Life" van Harriet B. Braiker

  • "Help for the Helper. The Psychophysiology of Compassion Fatigue and Vicarious Trauma" van Babette Rothschild

  • "Jezelf en de ander. Grenzen in menselijke relaties" van Anne Linden

  • "Help mijn batterijen lopen leeg. Een burn-out krijg je niet alleen. Kies voor je talent." van Luk Dewulf en Guido Vangronsveld (pas vanaf 8 mei in de boekhandel)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Please reload

Please reload

Archief
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square