[email protected]

Living Systems Coaching BVBA

BE 0819.355.535

Privacy Policy

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
Logo progression designers.png

De balans tussen GEVEN en NEMEN

February 5, 2015

 

Een centraal thema in relaties is GEVEN en NEMEN. Onder meer via het werken met opstellingen werd me heel duidelijk hoe ontwrichtend een onbalans tussen GEVEN en NEMEN kan zijn. Het zorgt voor een ware verstrikking in de energiestroom van een relatie. Bert Hellinger verwoordde het mooi in verschillende van zijn basiswerken. Een relatie groeit, verdiept, bloeit als er een gezonde balans is tussen geven en nemen of meer zelf als degene die ontvangt telkens een heel klein tikkeltje meer terug geeft. Op zo'n manier ontstaat er een steeds diepere uitwisseling en verbondenheid. Van zodra het om slaat in een tikkeltje minder, is de kans groot dat er na een tijdje verwijdering ontstaat in een relatie. In die zin wil ik even dieper duiken in dit thema met een aantal voorbeelden. Maar eerst lijkt het me goed om even stil te staan bij GEVEN en NEMEN ...

Geven en Nemen

Geven en nemen gaat inderdaad over een uitwisseling. We zijn al heel snel geneigd om vooral te denken aan geld omdat dit de meest gekende en tastbare vorm is van uitwisseling. Inderdaad, geld speelt binnen dit kader een centrale rol maar het gaat over veel meer:

 

  • We geven kennis en ervaring door ... en we ontvangen of nemen die;

  • We geven liefde en geborgenheid ... en we ontvangen die;

  • We geven erkenning en waardering ... en we ontvangen die;

  • We geven ruimte en vrijheid ... en we nemen die;

En laten we dit nu eens bekijken in een aantal relatievormen.

Leraar en leerling

Een door zijn vak gepassioneerde leraar probeert zijn passie te delen met zijn leerlingen. Wat gebeurt er met de leraar als die leerlingen smullen van zijn lessen en wat gebeurt er met de leraar als de leerlingen zijn gave niet ontvangen?

Werkgever en werknemer

Een organisatie slaagt er jaar na jaar in om te groeien o.a. doordat de medewerkers zich hard in zetten voor het bedrijf. Wat gebeurt er met die medewerkers als ze op een correcte manier worden verloond en gewaardeerd als bijdragers aan die groei ... en wat gebeurt er als medewerkers ondanks de groei toch geconfronteerd worden met onredelijke cost-cuttings. Wat doet dat met het geven van de werknemers? Wat kan een medewerker allemaal in houden (of niet geven): ideeën ter verbetering, extra uren werken, flexibiliteit, betrokkenheid, ...

Coach en coachee

Een coach slaagt er niet goed in om zijn bijdrage ten gelde te maken en vraagt veel te weinig voor zijn expertise en ondersteuning. De klant - die de expertise van de coach heel erg op prijs stelt - voelt daarentegen dat hij veel krijgt en hij wil dat ook echt waarderen. Stap voor stap voelt de opdrachtgever echter dat hij als het ware in het krijt komt te staan bij de coach, mede omdat hij weet wat andere coaches en/of adviseurs aanrekenen. En net vanuit dat gevoel aarzelt hij meer en meer om de coach opnieuw in te huren. De balans kan inderdaad ook op die manier vast lopen ... hoe vreemd dit ook moge klinken.

Als wat je geeft ten volle ontvangen, genomen of gewaardeerd wordt dan gaat er een doosje open waar mooie dingen uit komen. In het andere geval, gaat er een doosje dicht en blijven er schatten op zolder liggen.

De balans tussen GEVEN en NEMEN - we staan er vaak niet bij stil terwijl dit zich op heel veel lagen en terreinen afspeelt - bepaalt heel veel van onze interacties. Zelfs op macro-niveau. De recente campagne van Vredeseilanden met Dominique Persoone is in die zin een mooi voorbeeld die ook past binnen dit thema.

Let de komende tijd eens op dit thema en voel je vrij om wat je op valt te delen ...

Geraadpleegde literatuur:

  • "The Seven Stages of Money Maturity: Understanding the Spirit and Value of Money in Your Life," George Kinder;

  • "De verborgen dynamiek van familiebanden," Bert Hellinger;

  • "De stad van Axen," Nand Cuvelier

Please reload

Please reload

Please reload

Archief
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square