Boeken
De turbulenter wordende realiteit is bijzonder uitdagend voor veel organisaties. Meer dan ooit hebben we leiders nodig die in staat zijn om te navigeren op steeds complexer wordend terrein. Het zodanig vormgeven van de organisatie dat deze ondersteuning biedt aan het werken aan de vragen van morgen, is daarbij onontbeerlijk.
In Navigate volgen we het hoofdpersonage Hugo in de uitdagingen die hij tegenkomt als leider in een organisatie in volle transitie. Aan de hand van wat hij op zijn reis ontmoet, leert de lezer samen met Hugo navigeren op onbekend terrein.
De eerste druk van "Trauma in Organisaties" - TiO - kwam uit in 2016. Toen de mensen van LannooCampus me contacteerden voor een 4de druk, kon ik niet anders dan het boek grondig herwerken, waarom?
-
Ik had 4 jaar extra ervaring opgebouwd rond dit thema en nu op een meer expliciete manier.
-
De vertaling van TiO - naar het Engels - was op zich alweer een stap verder dan de originele versie. Dat extra werk wou ik ook tot bij de Nl lezers brengen.
-
Ik ontving heel wat feedback van trainees en lezers. Dat leidde ertoe dat bepaalde stukken beter uitgediept en/of gestructureerd raakten. Het leidde uiteindelijk tot 100 extra pagina's.
-
En tot slot werden we geconfronteerd met de COVID-19 crisis. Het thema trauma kwam in één klap centraal te staan in onze maatschappij.
De 4de druk is dus geen herdruk maar een volledig herwerkte versie en net daarom kozen we voor STUCK als titel.
Dealing with organizational trauma
Na de bekroning van 'Trauma in Organisaties' als Managementboek van het jaar door de Orde voor Organisatie Adviseurs (Nl), was het duidelijk dat het boek een internationale versie verdiende. Ik werkte enorm hard aan deze Engelstalige en grondig bijgewerkte versie. Het werd een nieuw boek, met nog meer inzichten en nog meer cases.
Het boek leidde meteen tot een meer internationale uitwisseling. Ik kreeg regelmatig mails, manuscripten, papers of feedback van mensen die ook op de ene of andere manier met dit thema bezig zijn.
Dit thema leeft, krijgt de aandacht die het verdient ... en dit leidt tot meer openheid, bereidheid, ervaring en kennis om ermee aan de slag te gaan.
Hoe een brandende onderneming blussen? Trauma in je organisatie herkennen, aanpakken, voorkomen.
Als leidinggevende, medewerker of organisatiecoach kom je soms in organisaties terecht waarvan je intuïtief voelt dat er iets niet klopt. Waar beproefde methodes weinig effect hebben. In dat geval is er misschien wel sprake van organisatie-trauma. Dit boek leert je om dit fenomeen op het spoor te komen, aan te pakken en te voorkomen. Dit boek haalt dit lastige thema uit de schaduw.
UITVERKOCHT EN VERVANGEN DOOR STUCK
SYSTEEMVERANDERING IN DE ZORG
In de zorgsector is heel wat in beweging. Toen de Persoons-Volgende Financiering werd ingevoerd, noemde minister Jo Vandeurzen het een 'systeemverandering'. Maar wat bedoelde hij daarmee en was dit wel nodig?
Samen met Tilda Duschamps en Hans Hoegaerts maakten we een e-book over deze ingrijpende verandering. Het e-book reikt taal aan om de mensen en de organisaties die geconfronteerd worden door deze systeemverandering op weg te helpen.
Een must read voor iedereen die actief is in de zorgsector en iedereen die interesse heeft in organisatieontwikkeling!
20 DINGEN DIE JE WIL WETEN...
Sociale Innovatie en Management Innovatie in België
Sociale Innovatie of Management Innovatie staan al een tijdje op de agenda. De wereld is drastisch aan het veranderen, waardoor klassieke top-down organisaties beginnen te sputteren. We hebben nieuwe, meer beweeglijke organisatiemodellen nodig om te kunnen omgaan met die veranderende en steeds complexer wordende wereld.
Dit boek is inspiratie en een handige checklist om in de praktijk mee aan de slag te gaan. Het boek is gebaseerd op het pionierswerk van het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen.
Hoe meer organisaties deze zoektocht aangaan, hoe sneller de succesfactoren helder zullen worden.
Breng het beste in mensen naar boven
'Architect van je organisatie' leert je kijken naar organisaties als Levende Systemen. Mensen staan centraal, geen producten of machines. Bovendien leert het boek je hoe je, als architect van je organisatie, een 'huis' kunt bouwen voor zo'n Levend Systeem. Een huis dat afgestemd is op wat mensen nodig hebben om het beste van zichzelf te kunnen geven afgestemd op de doelen van de organisatie. Het boek is ontstaan uit de praktijk en is dus onderbouwd met tal van voorbeelden en best practices.