top of page

The law of the few


Wist je dat varkenswangetjes nog niet zo lang geleden bij het afval terecht kwamen in slachthuizen en/of bij slagers ? Geen mens die dat wou kopen, laat staan eten ... En nu plots, staat het op de menu-kaart van verschillende restaurants. Het is bijna een delicatesse geworden. Als dit geen interessante gebeurtenis is voor mensen die gefascineerd zijn door beïnvloeding, leiderschap en verandering. Ik praat je even bij ... Enige tijd geleden serveerde Peter Goossens - de topchef van Hof Van Cleve - in het ene of andere kookprogramma varkenswangetjes. Bijna niemand kende dat op dat moment, de proevers vonden het heel lekker en niemand kon raden dat dit varkenswangetjes waren. Vrij snel kwam het recept on-line en vermoedelijk ook in het ene of andere kookboek - want koken is big business momenteel. En dit zorgde er voor dat varkenswangetjes niet meer in de vuilbak eindigen maar op het bord van de Bourgondische Vlaming ... The Law of the Few

Dit brengt ons meteen bij het bekende boek van Malcolm Gladwell "The Tipping Point". Daarin schrijft hij over hoe we over verandering kunnen leren door te kijken naar o.a. trends, rages, ... die soms als een ware epidemie uitdijen. Eén van de aspecten die hem in zijn onderzoek opvielen, noemde hij "The Law of the Few". Hij leerde dat je niet meteen veel mensen moet beïnvloeden als je een grote groep wil beïnvloeden, maar dat je vooral mensen moet beïnvloeden die heel invloedrijk (influencers) zijn en een groot netwerk (connectors) hebben. Soms worden dit soort mensen ook opinion leaders genoemd. Marketeers gebruiken dit principe al heel lang. Mensen die in organisaties het ene of het andere in beweging willen brengen, helaas veel te weinig ... vaak omdat veel managers hier eerder "allergisch" op reageren, terwijl dergelijke principes ook op een heel zorgvuldige en mooie manier kunnen worden ingezet ! Terug naar onze varkenswangetjes ... Op TV zie je verschillende dure reclamespots over vis, groenten, varkensvlees, aardappelen, melk, ... en telkens is de reactie bij mezelf : "Oei, er is blijkbaar een melkplas, vleesberg, ... waar men van af wil." Maar veel effect hebben die campagnes niet op mijn eet- en koopgedrag, vrees ik. Uiteindelijk probeert men - veronderstel ik - aan een positief imago te bouwen want de voorbije jaren liep er al één en ander fout met ons voedsel. Ik betwijfel of deze campagnes effect hebben, ik weet het niet, ik vraag het me wel af. En waarom werkt het dan mogelijks wel via mensen als Peter Goossens ? Wel, hij is een opinion leader als het op voedsel aankomt. "Als hij iets vertelt, dan zal het wel kloppen," denken mensen, "Hij staat immers aan de top van de gastronomische wereld." Mensen vertrouwen hem. En in een wereld met ontzettend veel keuze-mogelijkheden zijn dergelijke mensen ontzettend waardevol. Ze geven houvast ! Natuurlijk moet hij heel goed zorg dragen voor zijn imago of "personal brand" want als hij zich gaat verbinden met de verkeerde merken, producten, ... dan zou hij zijn credibiliteit ook weer heel snel kunnen verliezen en dan werkt het natuurlijk niet meer. Ook dat wordt snel duidelijk in onze maatschappij. In organisaties ? Stel dat je in een organisatie een groep mensen wil prikkelen tot ander gedrag ... hoe ga je dan te werk ? Overloop o.a. de volgende vragen :

  • Hoe komt het dat dit gedrag er nu amper is ?

  • Wat maakt dat de organisatiecontext dat blijkbaar niet prikkelt ? Zijn er hindernissen, beperkingen, ... ?

  • Hoe kunnen we de organisatiecontext in die zin aanpassen in die zin ?

  • Wie zijn de "opinion leaders" van het huidige evenwicht, het huidige denken en doen binnen de eigen organisatie-context ?

  • Wat is hun belang hierbij en hoe zou verandering voor hen een bedreiging en/of opportuniteit kunnen vormen ?

  • Zijn er mogelijks andere belangrijke "opinion leaders" buiten de organisatie ? Bepaalde mensen kijken immers op naar DE experts binnen hun vakgebied en net daardoor is het bv. als organisatie moeilijk om iets te doen dat haaks staat op wat DE experts in het ene of andere vakgebied adviseren via boeken, seminars, blogs, tweets, ... . Dit is niet altijd van toepassing maar het lijkt me goed om hier toch even bij stil te staan, zeker in een een wereld waar informatie op heel veel verschillende manieren naar ons toe komt, informatie van over de hele wereld !

  • Hoe kunnen we aan de slag gaan met die "opinion leader" (= The Few") en hoe kunnen we dat doen op een geloofwaardige manier ?

  • ...

Deze manier van werken is handig bij het werken met grote groepen, maar ook bij het werken met teams ... want ook daar gelden deze principes. Er komt natuurlijk veel meer kijken bij het in beweging brengen van mensen en net daarom voegde ik een lijst met boeken toe aan deze blog. Zin in meer ?

  • Malcolm Gladwell: "The Tipping Point"

  • Kerry Patterson e.a.: "Influencer: The Power to Change Anything"

  • Chip & Dan Heath: "Switch: How to Change Things When Change is Hard"

  • Richard Pascale e.a.: "The Power of Positive Deviance: How Unlikely Innovators Solve the World's Toughest Problems"

11 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page